1. Szatan chce zniszczyć
w człowieku przede wszystkim pokorę. Jest to działanie celowe i
przemyślane, bo to brak
pokory stał się przyczyną upadku Szatana. Jego pycha spowodowała
to, że
przyznał swojej zasłudze
piękno, które miał tylko jak dar Stwórcy. Szatan nie ma pokory i
zwalcza
każdy jej przejaw –
zwłaszcza pokorę serce Jezusa i Maryi.
2. Czym jest pokora?
• Pokora to prawda o
sobie i Bogu. Sami z siebie nie mamy nic – to co mamy pochodzi od
Boga.
• Pokora to uniżenie
ludzkiego ducha przed Bogiem, otwartość na Jego działanie,
przynoszenie
owocu, kóry nie pochodzi
od nas, ale jest darem Boga (jak ziemia – humus -> humilitas).
• Pokora to świętość
– uznanie, że Bóg jest wszystkim, że od Niego mamy wszelkie
dobro. To co jest
nasze to niemoc, nędza.
Zdolność przypisania Bogu wszystkiego. Święci mówią o pokorze
jako o
chlebie, który należy
spożywać z każdą potrawą.
• Pokora to fundament
życia duchowego. Im wyższy dom tym głębszy fundament.
3. Dwa rodzaje pokory:
• Pokora rozumna –
nabywa ją człowiek przez rozważanie o swojej słabości i
wielkości Boga.
Poznanie siebie daje
podwaliny pokory, rozmyślanie o sprawach nadprzyrodzonych i życiu
Jezusa
pozwala w niej się
utwierdzić (skutki braku pokory: „zawieszenie duszy w powietrzu”,
brak
przykładu Jezusa,
osłabienie miłości do Eucharystii, pobożności Maryjnej, brak
pokory).
• Pokora płomienna –
jest darmowym darem Boga, pozwala doświadczyć wielkiej radości,
własnej
małości i równocześnie
wielkiej miłości Boga.
4. Szatan próbuje
stworzyć falsyfikat pokory. Jak odróżnić pokorę od postawy
fałszywej?
• znaki autentyczności:
wewnętrzna radość, pokój (nawet wobec uznania grzechu), cichość
i moc,
• pokora fałszywa:
zniechęcenie, rezygnacja z ćwiczenia się w cnotach, niepokój
serca, brak
przebaczenia sobie
popełnionych błędów (pokusa duchowego perfekcjonizmu – nie
dopuszcza
słabości i upadku).
5. Jak przezwyciężyć
fałszywą pokorę?
• Unikanie
niepotrzebnych rozpamiętywań własnej grzeszności i
niedoskonałości (może się to stać
pożywką dla melancholii
i pozwala Szatanowi podsuwać zniechęcające i paraliżujące
myśli),
• Zachowanie miary w
poznaniu siebie (w sferze swej grzeszności zwłaszcza) – nie
dociekać
wszystkich szczegółów,
bo to zasłania obecność miłosiernego Boga (tylko widzimy Jego
sprawiedliwość),
• Przenoszenie wzroku
na Chrystusa jako dobra najwyższego, oddanie Zmartwychwstałemu
swoich
słabości i grzechów
jest postawą prawdziwej pokory (w Nim grzech jest pokonany).
6. Czym jest prawdziwa
pokora?
• Jest lekarstwem
zwalczającym przejawy pychy (pycha rozrasta się w człowieku od
małych
ciekawości aż do nałogu
grzeszenia),
• Pokora powściąga
pychę we wszelkich jej przejawach (pycha to przewrotne umiłowanie
siebie,
przepaska na oczach
zasłaniająca prawdę, pycha odrzuca pouczenia i ciągle dyskutuje),
• Ps131 – stopnie do
uzyskania pokory: cierpliwa praca nad pragnieniem bycia „kimś”,
poprzestanie
na tym co małe,
zaprowadzenie wewnętrznego ładu i pokoju,
• Postawa pokory to
wysiłek akceptacji sercem tajemniczego działania Boga, przyjęcie
tego co Bóg
Ci daje jest często
trudniejsze od oddawania Mu siebie (św. Teresa z Lisieux: pokora to
przyjmowanie i miłość,
pełnienie woli Ojca).7. Jak starać się o pokorę i bronić przed
pychą? (Jk4,6)
• Kształtować
właściwe postawy wobec pochwał i zarzutów
• Nie chwalić się
samemu (postawa faryzeusza w świątyni – Łk18,11-12),
• Nie oczekiwać
pochwał, bo to prowadzi do utraty zasług dobrych czynów (Mt6,1-2),
• Nie przywiązywać
serca do pochwał, ale odnosić je do Boga jako dawcy wszelkiego
dobra
(1Kor4,7),
• Próbuj znosić z
cierpliwością zarzuty słusznie Ci stawiane (chodzi o stałą
dyspozycję i umiejętność
przyznania się przed
sobą, że coś zrobiłem nie tak – wymaga cierpliwej pracy nad
sobą),
• Znakiem mocy ducha
jest cierpliwe przyjmowanie zarzutów niezasłużonych lub mało
zasłużonych
(wzorem jest pokora
Jezusa),
• Mt20,28 – serce
Jezusa jest stałym punktem odniesienia dla pracy nad cnotą pokory.
8. Jakie są fronty walki
o pokorę?
• Pokora wobec dóbr
zewnętrznych (zapewniają poważanie, honor, majątek, dobre imię,
przywileje,
atrakcyjność) – gdy
przylgnie do nich serce tworzą wokół niego szczelną fasadę,
która nie
dopuszcza słabości,
ukrywa wszelką nędzę i grzech; dobra zewnętrzne stają się
źródłem wartości
osobistej (ich utrata ze
zdwojona siła ukazuje słabości , biedę i niedomaganie). Pokora
polega tu na
świadomości, że to nie
dobra zewnętrzne decydują o twojej wartości i że są
przemijające.
• Pokora woli (wola
daje władzę rozkazywania, jest źródłem niezależności i daje
poczucie własnej
siły) – gdy ufasz
zbytnio sobie i chcesz rządzić masz trudność w poddaniu się Bogu
i przyjęciu
postawy uległości.
J15,5 (Flp2,13) – przyjęcie, że bez Boga nic nie mogę, bo On
jest źródłem
chcenia i działania
pomaga kształtować pokorę woli.
• Pokora rozumu (łatwo
zachłysnąć się swoją wiedzą, przemyśleniami, uczynić bóstwo
i ostateczny
punkt odniesienia z
własnego rozumu) – gdy zbytnio ufasz własnym osądom, lekceważysz
zdanie
innych, zamykasz się na
Boże natchnienia, które nie zawsze są rozumowo logiczne (Bóg też
działa
przez cierpienie, niemoc,
słabości). 1Kor 1,26-29 – pomaga zrozumieć Boże działanie i
kształtować
postawę pokory. Rozum
jest szczególnie narażony na pokusy ze strony Szatana.
• Pokora ducha (brak
takiej pokory ujawnia postawa faryzeusza w świątyni – chełpliwość
z
dokonanych dzieł, doznań
duchowych i przywilejów). - tu pycha jest bardzo subtelna i psuje
dobra
duchowe. Kształtowanie
pokory duchowej to roztropna i powściągliwa mowa o sobie,
strzeżenie
duchowych sekretów i
łask Chrystusa, nie przechwalanie się doznaniami duchowymi (są jak
cenne
zapachy w szkatule, gdy
ją nieroztropnie otwieramy uciekają – św. Teresa z Lisieux).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz